Friday 11 November 2011

Hari Raya AidilAdha di London




Selamat Hari Raya Haji Semua!!


Hehehehehe~ aku dengan wife hanya dapat beraya di Kota London tahun ni. Sibbaik aku bawak baju melayu and wife aku bawak baju kurung. Memang dah prepare pun.

Tapi aku nak cerita sikit sehari sebelum raya. If dekat Malaysia, semua orang akan sibuk nak menyediakan juadah raya, kemas-kemas rumah nak sambut tetamu datang and macam-macam lagi. Tapi kat sini, disebabkan aku ni dalam mode belajar, so biasa la kan, nak pulak belajar dekat Uni yang memang terkenal dengan gaya pembelajaran yang super-tough! Memang gila.


Aku punya kelas everyday 9am to 5pm. Rase dah macam working hours. Nak lagi sekarang ni siang cepat, pukul 430pm da gelap gulita.


Haa nak cerita lagi sikit pasal siang cepat ni, so sesapa yang pernah datang ke negara-negara yang ade DST which is Daylight Saving, masuk je winter, korang kena set jam korang satu jam kebelakang.

Ok for example, every last Sunday of October, pada pukul 1 pagi, korang kena set jam korang
ke pukul 12 tengah malam balik, its like back to the past for one hour. Nanti hari ahad tu korang akan ada satu jam lebih untuk tido.

Ok cukup untuk keterangan, so nak dijadikan cerita la ni, aku ni if weekend, suka tidur lambat, so pada hari ahad tersebut, aku telah berjaya menjagakan diri aku sampai pukul 3 pagi, study la beb! tutorial banyak gila tak siap~

So masa pukul 3 pagi tu takda la pulak aku tengok jam henpon (sebab everything electronics akan tukar waktu sendiri, contohnye henpon, laptop etc), just tengok jam dinding. Pagi tu aku bangun-bangun tengok jam dinding pukul 10 pagi, dalam hati (ok la pukul 10 pagi, takdela sampai tengah hari~).... tapi lepas aku tengok jam henpon, jam tunjuk pukul 9 pagi. Nervous da ni, kenapa jam lain-lain waktu. Aku dalam twilight zone ke?


Panic!


So aku slow-slow tengok internet, aku teringat aku pernah tanya kawan aku;

Aku : Ed, why do we have one extra hour on this Sunday?

Ed : Oh here, we got DST during summer, and when winter, u need to go back one hour. But I think your country not implementing that right?

Aku : ya right~ (negara aku buat ape nak buat DST, siang malam cukup 12 jam. Siap ada yang malam pun da jadi macam siang, contohnya duduk lepak kedai mamak sampai pagi. eceh jangan terasa, aku miss mamak sooooo much~)


So camtu la ceritanya, so baru la aku paham ape tu DST.

Hahahhahaha sambung balik cerita.

So sehari sebelum raya tu, aku ni biasa la, tekun belajar, siapkan tutorial bagai yang lecturer bagi, ye la, da bayar mahal-mahal, takkan tanak buat, rugi beb~ so sampai lewat malam jugak la aku berjaga.

Bangun-bangun je tengok ada orang call, suruh datang rumah beraya. Hahahahah tengah-tengah mamai tu pun aku bersiap-siap la nak pergi beraya. Makan free, siapa tanak kn?

Raya kali ni wife aku buat karipap, dia kata selalu sangat pergi makan rumah orang tak bawak pape, so kali ni dia nak bawak karipap, nampak la sikit kehebatan tu. So macam biasa, aku pun pergi la beli barang-barang nak buat karipap. Tepung, telur, butter, daging cincang, kentang etc etc etc. Penuh da tangan ni, bawak balik nak kasi wife buat karipap. Baik sungguh suami cam aku~ =)


Kelim yang cantik, tapi jadi dekat satu karipap je.


Kelim ekspress, kalau terer teka wife aku buat camne~ hahahahaha!


So tu la karipap yang wife aku buat, dapat la dalam 30 biji dengan 1kilo tepung. Habis licin gak masa bawak pergi rumah Kak Timah beraya hari tu. Owh btw, ni ada aku letak gambar Kak Timah dengan anak dia Mira. Dorang da lama dekat sini, da macam mak angkat kiteorg da kat sini.

Kak Timah (kanan) dengan anak dia Mira (kiri)


Haaa satu lagi duduk dekat Barking ni, ramai students Mara yang duduk sini, and salah sorangnye pasti korang semua kenal, nama dia Asyraf. Dia ni memang baik, tapi suka sakat si Mizan-yang-comel tu. Hahahahaha! dia ni memang suka-gila atau kipas-susah-mati Korea. Tatau la cerita Korea or band Korea or apa-apa pasal Korea. Tak sempat pulak nak tanya dia. Btw, dia memang baik (Asyraf, nanti belanja makan deh~)


Ni la Asyraf tu, owh nampak tak Mizan-yang-super-comel dekat belakang tu, siap berbaju melayu bersamping and siap songkok. Memang tabik la!


Pastu ada lagi budak-budak Mara yang duduk Barking ni, macam Fariz (kipas-susah-mati-Barca) and 3 orang budak perempuan (sorry Abang Nash tatau nama korang, Kak Mira je yang selalu bercakap dengan korang.. hehehe, nanti mention la nama kat dalam box comment ye)

Hidangan yang disediakan memang tak kalah dengan hidangan dekat Malaysia. Ada Laksa, Nasi Beriani, Ayam Masak Merah, Nasi Impit dengan Kuah Kacang, Pulut Durian and makanan traditional Pakistan (jiran sebelah rumah bagi).


Hambek kau!

So memang puas dapat makan semua ni. Lega rasa hati~ =)

Owh ya sebelum aku terlupa, ni ada gambar wife aku dengan Mizan-yang-super-comel tu. Saja aku snap sebab dia ni memang super-attraction!


Wife and Mizan


So sepanjang hari raya haji ni, aku banyak habiskan masa dengan makan. Tapi malangnya aku takleh lama sebab kena siapkan presentation slide (kecewa kecewa)

Sebelum aku mulakan kerja, aku dengan wife ada snap gambar satu. Gambar kenang-kenangan kami. Selamat melihat ye!


Tema tahun ni warna cokelat~


Sebelum aku menamatkan cerita, malam sebelum tidur tu, ayah aku ada viber aku tanya khabar, tanya macam mana raya, and tiba-tiba, dia anta satu gambar dekat aku,

Ni gambar adik aku yang bongsu, baru umur 4 tahun tapi perangai da macam orang tua. hahahaha! anyway, miss u alot Nana! Ayah kata Nana pegang screen monitor masa angah video call, ko ni memang buat aku sedih la~ cis! tunggu angah balik Malaysia, angah bawak balik macam-macam! heheheheh~

Anyhow~ tu la cerita Raya Haji aku di Kota London ni. Ade yang best, ade yang tak best. Biasa la, hati tetap di Malaysia. Isk Isk~


Salam Hari Raya AidilAdha kepada semua umat islam dari kami berdua.

No comments:

Post a Comment